Olet täällä

Seniorien matkakertomukset ja tapahtumat

Seniorikilta 50v. juhlat

Seniorit juhlivat killan 50-vuotispäiviä 9.2.2017 Hotelli Vaakunan kymmenennessä kerroksessa Ravintola Loisteessa.

Palkintopöytä

Juhlissa tervetulopuheen piti killan Oltermanni Raimo Sundell. Hän kertoi killan alkuajoista ja killan tarkoituksesta. Juhlapuheen pitäjä MMA Helsingin kunniapuheenjohtaja Tapio Kauppinen sivusi eläkeasiaa ja hallituksen politiikkaa. MMA liiton tervehdyksen esitti Liiton puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen.

Raimo Sundell

Tapio Kauppinen

Juhlissa muistettiin entisiä Oltermanneja (paikalla Herbert Mäklin sekä Antero Nuutinen, poissa Marja-Leena Korpi ja Tor Berglund) heille myönnetyillä MMA:N Pronssisilla Plaketeilla, työstä MMA:n Helsingin yhdistyksessä. Poissa olleille toimitamme Plaketit kotiin.

Herbert Mäklin

Illan aikana nautittiin maittava illallinen juomineen sekä arvottiin lahjoituksina saadut hienot palkinnot. Virallisen ohjelman jälkeen ilta kului seurustelun ja Pauli Nurkka-Tuorilan musiikin ja tanssin tahdissa. Kävipä rumpuja soittamassa yllätysvieraskin. Viihtyisä ja hauska ilta! Näimme, että seniorit osaavat juhlia ja pitää hauskaa. Kiitos palkintojen lahjoittajille ja juhlien järjestäjille hauskasta illasta!

”Raikka” Raimo Sundell

Matkakertomus:

Seniorikiltalaiset Berliinissä 26.-30.09.2016

Lensimme aamulla aikaisin Finnairin lennolla Berliiniin, olimme perillä paikallista aikaa klo 9. Lentokentältä kiertoajelun keskustassa jälkeen bussi vei meidät Berliinin Olympiastadionille. Teimme siellä stadionin oppaan johdolla mielenkiintoisen kävelykierroksen Stadionin katsomoissa ravintoloissa, pukuhuoneissa, istuimme kutsuvieraskatsomossa Angela Merkelin paikoilla kuuntelemassa oppaamme kertomuksia Stadionin historiasta. Kierros päättyi 1936 Olympiakisojen kunniataulun luo, johon oli kaiverrettu kultamitalin voittaneiden nimet. Taulusta löytyi Jesse Owens 100 m, 200 m, pituushypyn voittaja. Myös kolme suomalaista juoksijaa Iso-Hollo, Salminen, Höckert, sekä kaksi painijaa ja voimistelija.

Toisena päivänä teimme kiertokävelyn Berliinin hallintokeskuksessa, jossa sijaitsee Merkelin toimipaikka, valtiopäivätalo ja kuuluisa Brandenburgin portti. Risteilimme jokilaivalla päivän lopuksi Spree-joella ja näimme joen rannan hienot rakennukset ja terassikahvilat.

Kolmantena päivä bussi vei meidät Checkpoint Charlie-museoon, jossa oppaana oli Itä-Saksan armeijan länteen loikannut aliupseeri. Hän oli ollut auttamassa pakolaisia länteen. Hän esitteli, kuinka muurin ali kaivettiin tunneleita ja ajoneuvoja, joihin oli rakennettu salalokeroita pakolaisia varten. Olipa joku nainen kuljetettu musiikkimiesten kovaääniskotelossa.

Vapaa- ja ostoksiin tarkoitetun päivän vietimme me viisi "poikamiestä" Berliinin teknillisessä museossa. Isoihin vanhoihin rakennuksiin tehty museo, jossa nähtävää kaikilta tekniikan aloilta. Rautatiepuolelta löytyi varmaan 20 erilaista veturia ja mielenkiintoinen Hitlerin salonkivaunu. Museoon oli melkoisen pitkä matka, mutta tilataxilla se maksoi yllättävän vähän, vain 19€ viisi miestä.

Viimeisenä aamuna kohteena oli berliiniläisten kesäkaupunki Potsdam. Kaupungissa on kunnostettuja vanhoja rakennuksia ja paljon puistoja ja palatseja. Pääkohteemme oli Cecilienhofin linna, jossa 1945 pidetyssä konferenssissä Truman, Stalin ja Churchill päättivät sodan hävinneen Saksan kohtalosta. Linnan korjaustyöt olivat kesken, mutta osa, jossa kokoukset pidettiin oli valmis. Näimme salin, jonka pyöreän pöydän ympärillä päätökset tehtiin. Erikoisuutena saliin oli tehty kolme sisäänkäyntiä, niin että kukaan johtajista ei pääsyt toisen edellä kulkemaan ja olisi siten ollut ykkönen joukosta. Lounastimme kappelin tapaisessa lasiseinäisessä ravintolassa, jossa samaan aikaan oli syömässa saksalainen mieskuoro. He lauloivat ruokailunsa jälkeen useita lauluja, se oli meille hieno yllätys. Kierros kaupungissa päättyi kävelykierrokseen Preussin kuninkaan Frederik Suuren 1700 -luvulta olevan linnan ympäristössä ja puistossa. Potsdamista lähdimmekin sitten suoraan lentokentälle.

Todella hyvä matka, kiitos tarmokkaalle matkan johtajalle Bengt Ahdille ja matkan järjestäneelle Matka-Agenttien toimistolle.

Kirjoitti mukana ollut "Raikka" Raimo Sundell

Kimmo Kiljunen vieraili Helsingin seniorikillan lounaalla!

”Minulla ei ole teille hyviä uutisia” aloitti Kimmo esitelmänsä seniorien eläkkeiden taitetusta indeksistä. Hänen viestinsä oli, että mitä vanhemmaksi eläkeläinen tulee, sen kauemmaksi hänen eläkkeensä jää palkoista ja ostovoimasta. Eläkkeen tarkoitus on turvata toimeentulo ja se on palkan jatke. Nyt Suomessa jaetaan vapaaehtoisten toimesta ruokaa ja näissä leipäjonoissa joka kolmas leipä menee eläkeläisen käteen. Moni eläkeläinen on jo nyt köyhyysrajan alapuolella.

Eläkkeitä ei ole mikään vuosi maksettu enemmän kuin on kerätty. Tällä hetkellä eläkerahastoissa on yli 190 miljardia (190000000000 €), joista 70 % on sijoitettu maailman pörsseihin. Kimmo Kiljunen esittääkin, että näistä tuotoista 3% käytettäisiin eläkkeiden maksuun. Eläkerahastoihin ei koskettaisi lainkaan. Näin voitaisiin eläkkeet palauttaa palkka indeksiin ja Suomalaisten eläkkeet takaisivat toimeentulon ja saataisiin elvytystä, koska eläkkeet suurimalta osalta menisivät kulutukseen. Kysymys ei ole eläkkeiden nostosta, vaan ne palautettaisiin alkuperäiselle tasolle.

Kimmo Kiljunen on tehnyt asiasta kansalaisaloitteen, johon nimiä on tullut vaadittavat 50000. Kokouksestamme Kimmo sai kotiin viemiseksi ainakin 30 nimikirjoitusta.

Kimmo sai esitelmänsä jälkeen ennätystaputukset. Sinäkin joka et nyt ole eläkkeellä pääset joskus eläkkeelle. Paljonko luulet saavasi eläkettä kun aika koittaa ja eläkkeet joka vuosi jäävät jälkeen ostovoimasta.

Kirjoitti ”Raikka” Raimo Sundell seniorikillan Oltermanni.

23- 24.11 klo 11.30 Pikkujoulumatka

Tässä lyhyt matkakertomus:

Seniorien joulumatka Vihulan kartanoon.

Jouluristeilyn asemasta oli tänä vuonna päätetty tehdä matka Vihulan kartanoon Virossa. Joulumatkamme tunnelmaa lisäsi Viroon satanut valkoinen lumi. Kartanoon saapumisen jälkeen teimme opastetun kävelykierroksen kartanon alueella ja majoituimme hienosti korjattuihin rakennuksiin. Kartanon pääsalissa nautimme maittavan juhlaillallisen. Hauskan illan aikana kuultiin joululauluja yhteislauluna, ”Lassen” ja ”Seniori naiset” trion laulamana. Aamiaisen jälkeen kävimme kartanon ”automuseossa” ja kaupassa sekä tutustuimme entisöityyn vanhaan myllyyn.

Kotimatka lähdettiin pikku pakkasessa ja kartanoon johtava tie oli jäässä. Varoen ajanut kuljettajamme selvitti kaikki mutkat kuitenkin hienosti. Matkalla Tallinaan poikkesimme Kiiun vanhaan vartiotorniin kahville ja saimme maistaa myös Kiiun hyvää munalikööriä. Tallinnassa jäi aikaa Raatihuoneen joulutorilla käyntiin.

Laivamatkalle oli meille varattu kokoustila matkatavaroille ja ulkovaatteille. Jouluiset buffet ruokailut kinkkuineen ja laatikoineen ruokailtiin mennen tullen. Helsingin satamassa Jukka Sallanpuoro totesi ”tämä oli hyvä matka”, niin varmaan kaikkien mielestä.